Home / Motor / Nissan presenterar utdragbart solpanelssystem för elbilen Sakura

Nissan presenterar utdragbart solpanelssystem för elbilen Sakura

Att montera solpaneler på elbilar låter som en bra idé på pappret, men i praktiken har de varit relativt odugliga så här långt eftersom de genererar alldeles för lite el för att vara användbara. Nissan försöker nu ändra på det med ett innovativt solpanelssystem som kan ge elbilar upp till 300 mils extra räckvidd per år. Systemet, Ao-Solar Extender, visas just nu på Japan Mobility Show 2025 och är monterat på Japans mest populära elbil Nissan Sakura.

Ao-Solar Extender består av två delar: en fast solpanel monterad på taket som samlar solenergi även när bilen är i rörelse, och en extra panel som fälls ut när bilen parkeras. När den utdragbara panelen aktiveras ökar den totala solpanelsytan och effekten kan nå upp till cirka 500 watt.

Den utfällbara panelen har den extra fördelen att den skapar skugga och blockerar solljus från att tränga in genom vindrutan, vilket minskar temperaturen i kupén och därmed behovet av luftkonditionering. Något som ska bidra till ytterligare energibesparing.

Enligt Nissans beräkningar kan systemet generera tillräckligt med solenergi för att ge upp till 3 000 kilometer körning per år. Det är fortfarande inga avgörande mängder, men betydligt bättre än konkurrenterna så här långt.

Närmast kommer kanske Fisker Oceans soltak SolarSky, som ska kunna ge 240-320 mil per år men i praktiken förmodligen mindre eftersom det är en fast panel som inte kan ut. Toyota har också testat soltak på bZ4X i Japan, där systemet kan generera cirka 180 mil per år. Hyundai Ioniq 5 har också en valfri solpanel som enligt tillverkaren kan tillföra upp till 200 km per år.

Den kanske mest ambitiösa utvecklingen (som dock har långt kvar till marknaden) kommer från Mercedes-Benz, som forskar på en solpanel-målfärg som kan appliceras på hela bilens kaross. Den tunna beläggningen – bara 5 mikrometer tjock – kan potentiellt generera upp till 1200 mil per år under ideala förhållanden.

Del av idétävling från 2021

Ao-Solar-projektet började som ett bidrag i Nissans interna idétävling 2021. Namnet kommer från det japanska ordet ”aozora” som betyder ”blå himmel”, kombinerat med ”solar”. Systemet har utvecklats internt av Nissan och är enligt uppgift en del av företagets Re:Nissan-strategi, som fokuserar på att leverera innovativa produkter och mobilitetslösningar.

Enligt projektledaren Junichi Inoue är målet att ”göra en bil som varken behöver bensin eller laddning från elnätet”. Istället för att fokusera på att förbättra effektiviteten hos kompakta solpaneler, vilket skulle höja priset, har Nissan valt att öka den totala panelytan.

Planen är att lansera Ao-Solar Extender kommersiellt i framtiden, men något exakt datum har ännu inte meddelats. Systemet är fortfarande i prototypstadiet och visas som sagt just nu för första gången på Japan Mobility Show 2025.

Även om solpaneler på bilar fortfarande är långt ifrån att ersätta traditionell laddning helt, är det intressant att tekniken blir alltmer användbar i praktiken. För stadsbilister som främst kör korta sträckor (främst i länder med bättre solförhållanden än Sverige) kan solenergi bli ett värdefullt komplement framöver.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *